JuliamedOlivia

HEMLÖSA I SVERIGE! SITUATION STOCKHOLM, VAKNA UPP!

Publicerad 2010-12-22 10:25:55 i ,

Bild: Lånad från google.se

Jag har funderat på en sak: Det här med hemlösa i Sverige!
Då tänker jag bara på ett specifikt tillfälle just nu, det finns ju tusentals andra tillfällen som man kan fundera över, men just det här gör mig ganska involverad och upprörd faktiskt! När man sitter på tunnelbanan och det kommer en man eller kvinna, de bär på en väska som det står "Situation Stockholm" på. I handen har de tidningar och artigt frågar de alla: "Vill ni hjälpa till och köpa en tidning?". Jag brukar se mig omkring i tunnelbanan och alla ser så jävla fisförnäma ut. Ingen säger ens "Nej tack", utan alla låtsas som att de inte ser honom/henne och blundar för fattigdomen. Jag vet inte hur många gånger jag har velat resa mig upp och ropa ut: "Men om alla som har kontanter på sig bidrar med 40 kr, så skulle den här vänliga människan som går runt i kylan och försöker sälja tidningar, slippa göra det i flera timmar och kan istället få tak över huvudet inatt, sova gott i en säng precis som ni och få lite mat i magen".

För varför ska de behöva trampa runt och be oss om hjälp utan att få någon? Jo, för att vi har fördomar.
Vi tror att de automatiskt ska köpa knark eller alkohol för pengarna! Vi tror att de aldrig kommer få ett bättre liv ändå, så varför slösa pengar på en tidning vi kanske inte ens läser? Men vi kan glatt kliva av tunnelbanan, trampa in på pressbyrån 10 minuter innan vi är hemma, köpa en läsk, ett tuggumipaket, en chockladbit och en lussebulle nu när det är jul, som kostar mer än 40 kr och sen går vi hem och är nöjda med dagen. Men hur kan vi vara nöjda? Tala om det för mig? Självklart kan man inte hjälpa alla, men vi kan hjälpa några eller någon om bara för en dag. Jag säger inte att vi alltid ska köpa tidningen, men vi kan köpa den en gång i månaden och ställa upp för någon annan än oss själva. När jag jobbade i kungsträdgården fanns det en man som stod i Östermalms tunnelbaneuppgång och sålde "Situation Stockholm". Jag köpte alltid tidningen av honom. Han kände igen mig, vi sa vänligt "hej" till varandra, vi log och jag hoppades varje gång jag såg honom att han en dag skulle få ett bättre liv!

Varför finns de inte fler som gör så?
Okej, visst, jag vet att det finns fler som köper tidningen. Jag såg ett fall faktiskt för några veckor sen, en person som skulle köpa tidningen, men hon skulle precis gå av tunnelbanan. Så hon bad den hemlösa mannen att kliva av med henne, så att hon kunde betala för sig och få en tidning. Det var det snällaste jag sett på länge. Så nästa gång ni sitter på tunnelbanan och ser en person som säljer "Situation Stockholm" och ni vet att ni har 40kr på er, köp den för guds skull! Vad har ni att förlora? En påse godis till kvällen? Ja, men vad tror ni att dom har att förlora? Sitt liv!! Vem vet, man ska inte vara så säker på sin sak, en dag kanske det är DU som hamnar där (måtte det inte bli så), men vi har ingen aning om varför de är i den situationen, men vi är snabba att dömma!! "Det måste ju vara en hänsynslös knarkare som inte kan ta hand om sig själv och satt sig i situationen själv". "Det kan ju inte vara en person som förlorat sitt jobb, försökt med alla metoder att få hjälp någonstans, inte har någon familjemedlem eller vän som kunde hjälpa dom och nu är de uteliggare".

VAKNA UPP STOCKHOLM!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela