JuliamedOlivia

Ibland har man fasiken rätt att tycka någonting är orättvist

Publicerad 2013-08-22 07:55:00 i - Vardagsbetraktelser,

Nu ska jag berätta någonting för er som jag själv inte hade en aning om. Jag läste precis på Anna Skippers sida (bruka aldrig läsa där annars, vet inte hur jag hamnade där), att en kvinnas förbränning ökar med 300-500 kalorier några dagar innan ägglossning. Däremot sjunker ämnesomsättningen efter ägglossning och då förbränner vi ca 300-500 kalorier mindre istället. Inte nog med det så blir vi mer insulinkänsliga och får lägre blodsocker vilket resulterar i ett väldans sötsug, men det är ju precis det vi INTE får äta då eftersom vi helt enkelt har lättare att gå upp i vikt denna period. Det är helt sanslöst, jag hade ingen aning om det, men tydligen är det så. Därför kan man känna sig tjockare från en dag till den andra trots att man ätit samma matvolym hela månaden, men kroppen förbränner olika. Inte konstigt att man brukar säga "jag fattar inte, känner mig helt enorm men jag åt typ ingenting igår"... Så nu vet ni! Det innebär ju i princip (i mina öron) att om man tränar och försöker gå ner i vikt innan mens så är det ganska lönlöst för det enda som händer är att man bibehåller sin vikt, men knappt går ner någonting. Fan va vi tjejer får kämpa i motvind ibland! Det är ju så att man vill ge den biologiska skillnaden mellan man och kvinna en spark i baken.
 
Förutom denna information så köade jag i 3,5 timme igår. Ja, det gjorde jag för att sedan inte köpa ett skit. Japp! Jag köade utanför barnens hus med Olivia (som var riktigt duktig!!) och när vi väl kom in insåg jag att kön till kassan skulle innebära 1,5 timmes kö till och det hade inte gått. Man fick armbåga sig fram mellan alla saker som slängts på golvet och alla hyllor. Kön fick igenom hela butiken så att komma fram med vagnen var ju helt uteslutet. Jag fastnade bland barnvagnarna och fick scanna av efter små kryphål att ta sig ut igenom. Så det var den dagen, men jag gråter inte blod för det. Jag hade ändå ganska kul där med Olivia och plånboken blev överlycklig! Pratade lite med en trebarnsmamma och smyglyssnade till andras historier. Olivia fick titta på alla barnens som lekte i väntan på att få komma in. Idag ska vi träffa Alexandra för en promenad, men innan det ska jag nog ta bussen till Alvik och sedan gå över bron till fridhemsplan för att kolla in lite saker till Olivia på H&M. Jag försöker gå och röra på mig så mycket som möjligt just nu. Än så länge gör det ingen skillnad viktmässigt, men jag vet att det släpper och då är det värt det!

Kommentarer

Postat av: Sabina

Publicerad 2013-08-26 12:03:29

Ett tips till dig angående regnkläder när hon är såpass liten ännu :) Satsa på en regn overall istället för jacka och byxor. Så mycket smidigare tycker jag :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela